Cases

Slachtofferhulp: waar slachtoffers online erkenning kunnen krijgen en ervaringen kunnen delen.

Social / Community

In de vernieuwde Slachtofferhulp Community kunnen slachtoffers en mensen in hun directe omgeving steun en herkenning bij elkaar vinden. Binnen de online community kunnen zij ervaringen uitwisselen en in contact komen met medeslachtoffers. 

SHN

Wanneer iemand een verkeersongeval, misdrijf of een andere calamiteit heeft meegemaakt, kan het nuttig zijn om in contact te komen met medeslachtoffers. In de vernieuwde Slachtofferhulp Community kunnen slachtoffers, nabestaanden, getuigen en betrokkenen ervaringen uitwisselen en in contact komen met medeslachtoffers. Samen met het team van Slachtofferhulp Nederland en LimoenGroen hebben we de Slachtofferhulp Community gerestyled. 

De Slachtofferhulp Community is een plek waar slachtoffers en mensen in hun directe omgeving steun en herkenning bij elkaar kunnen vinden. In de community kunnen slachtoffers ervaringen van medeslachtoffers lezen, daarop reageren en hun eigen verhaal delen. Niet alleen slachtoffers, maar ook achterblijvers, getuigen en betrokkenen zijn welkom in de community.

De online community heeft steungroepen voor slachtoffers van fraude, geweld, seksueel misbruik, verkeersongevallen en stalking. Ook zijn er groepen voor helpers en nabestaanden van zelfmoord en moord. Om slachtoffers en mensen in hun directe omgeving een veilige ruimte te bieden om (anoniem) ervaringen te delen, heeft de community verborgen groepen die alleen op uitnodiging toegankelijk zijn. Momenteel zijn er twaalf verschillende groepen, maar de verwachting is dat de online community de komende jaren verder zal groeien. 

De Slachtofferhulp Community is in 2018 opgericht om tegemoet te komen aan de behoefte onder slachtoffers om in contact te komen met medeslachtoffers. De community begon met slechts drie groepen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een platform met twaalf verschillende groepen.

Samen met Slachtofferhulp Nederland analyseerden we de voormalige online community. We creëerden persona's, stelden toptaken vast en bepaalden de belangrijkste prioriteiten. We valideerden de persona's en toptaken met de statistieken en aanvullend gebruikersonderzoek. Zo konden we onze UX- en ontwerpkeuzes baseren op data en een datagedreven ontwerp maken. De belangrijkste toptaken bleken het kunnen lezen, becommentariëren en delen van ervaringen. Op basis van die toptaken creëerden we een nieuwe structuur voor de community om het voor gebruikers makkelijker te maken zich te registreren voor een groep, een verhaal te delen en er commentaar op te geven. 

In het herontwerp van de Slachtofferhulp Community zijn richtlijnen voor webtoegankelijkheid verankerd. Hierdoor is de online community voor iedereen toegankelijk en scoort deze beter in Google. Zaken als kleurcontrast zorgen ervoor dat teksten voor iedereen goed leesbaar zijn. Niet alleen voor mensen met een visuele beperking, maar ook voor mensen die de website buitenshuis vanaf een smartphone gebruiken. Over lettertypes, zinslengte, lettergrootte en regelhoogte is goed nagedacht. Het registratieproces voor de community en het delen van je verhaal is ook toegankelijker gemaakt.   

Slachtofferhulp: waar slachtoffers online erkenning kunnen krijgen en ervaringen kunnen delen.

Bekijk website
Splash Runner up
  • SHN1
  • SHN2
  • SHN3

Slachtofferhulp: waar slachtoffers online erkenning kunnen krijgen en ervaringen kunnen delen.

Bekijk website