Cases

IFFR.com, een innovatief virtueel evenementen platform

Media en uitgeverijen

International Film Festival Rotterdam (IFFR) realiseerde zich dat het evenement in 2021 anders moest worden aangepakt dan elk ander festival dat eraan voorafging. iO (voorheen Burst) ging de uitdaging aan om een boeiende, meeslepende virtuele ervaring te creëren die kon wedijveren met het fysieke festival.

IFFR

Met 340.000 bezoekers en bijna 2.700 deelnemende filmprofessionals (waarvan 346 filmmakers) is het IFFR een van de grootste publieks- en industriegedreven filmfestivals ter wereld. De officiële selectie van het festival omvat meer dan 570 lange, halflange en korte films uit bijna 90 landen en biedt daarnaast een hoogwaardig programma van tentoonstellingen, optredens, masterclasses en lezingen.

In het besef dat de oude Drupal 7-website zijn langste tijd had gehad, stelden we ons vragen over de volgende stap voor het IFFR en de toekomst van het platform. Alle mogelijkheden die zouden ontstaan als we zouden overstappen op een architectuur waarbij we eerst een API zouden ontwikkelen om een schat aan informatie uit alle backendsystemen open te stellen voor de wereld, en vervolgens allerlei toepassingen zouden bouwen om die informatie te consumeren.

Bovendien dwong de COVID-19 pandemie het IFFR zijn 50e festivaleditie te digitaliseren, waarbij honderden films online werden vertoond. Om deze monumentale taak uit te voeren, werkte iO (voorheen Burst) samen met andere technologiepartners om de filmcontainer te bouwen - aangepaste software die niet alleen functioneert als filmspeler, maar ook panelen bevat met bijvoorbeeld live Q&A-chatsessies met de regisseur van een film of met een panel van gasten na de vertoning van een film, of achtergrondinformatie over de film. En de panelen kunnen naast elkaar worden getoond.

De eerste app die iO (voorheen Burst) ontwikkelde op basis van de API was de app Film Finder, bedoeld om gaten in de agenda van een deelnemer op te vullen. Zoals Tinder voor films, stelt de app een gebruiker in staat om een filmtrailer te bekijken en erop te reageren door aan te geven: "vind ik leuk" of "vind ik niet leuk". Op basis van de antwoorden en de gekochte filmkaartjes leert de app, in combinatie met Recombee, een SaaS machine learning API, het profiel van elke gebruiker kennen en stelt hij filmaanbevelingen op die op die voorkeuren zijn afgestemd.

Het dynamische In-Cinema Dashboard verzamelt alle sociale mediaposts in verband met een specifieke hashtag en toont deze, samen met informatie over de film, op het grote scherm voordat de film begint te draaien. Het door het IFFR-team zelf gebouwde point-of-sale-systeem helpt IFFR-vrijwilligers in de zalen. En IFFR Unleashed, het IFFR-antwoord op Netflix, geeft festivaldeelnemers toegang tot alle films waarvan IFFR de rechten bezit.

Via My IFFR, het persoonlijke account van een gebruiker, kunnen individuele bezoekers onder meer hun gekochte tickets, schema en agenda bekijken. Tot slot bieden iOS- en Android-apps en de IFFR-website extra mogelijkheden (waaronder natuurlijk e-commerce om filmtickets te kopen) en toegangspunten om de meeslepende, holistische gebruikerservaring compleet te maken.

IFFR.com, een innovatief virtueel evenementen platform

Bekijk website
Splash Runner up
  • IFFR1
  • IFFR2
  • IFFR3
  • IFFR4
  • IFFR5

IFFR.com, een innovatief virtueel evenementen platform

Bekijk website