Nieuws

Award Website van het Jaar 2025 krijgt prominente plek bij Synetic

11 december 2025

De rook is inmiddels weer opgetrokken en de glasgeblazen Splash Awards hebben hun weg gevonden naar winnaars en runner-ups. De Splash Award 2025 gaan de boeken in als wederom een mooie ode aan al het fraais dat afgelopen jaar gemaakt is met Drupal. Website van het Jaar werd Synetic met UvA Talen. De website is een online platform waar studenten zich kunnen oriënteren op en inschrijven voor taalcursussen.

Winnaars Synetic en UvA Talen

We spraken met Sam Zwaaij van Synetic over deze winnende case. Zwaaij is Business Developer en Solution Architect bij het bureau en begeleidde het project in de beginfase. 

Kers op de taart

Zwaaij is uiteraard enorm blij met de prijs. Maar ook erg verrast dat Synetic deze prijs won. “Vooraf aan de uitreiking had ik de concurrentie bekeken en hun cases maakten veel indruk”, aldus Zwaaij. “Mijn verwachtingen waren daardoor niet heel erg hoog.” 

De blijdschap was extra groot door het resultaat vorig jaar. Zwaaij: “In 2024 werden we twee keer tweede. Het voelt dan ook geweldig om nu zowel de prijs in de categorie Educatie te winnen als de prijs voor Beste Website. Dat UvA Talen met z’n vieren  aanwezig was, maakte het extra bijzonder. Samen met de klant konden we de overwinning vieren. Het voelt echt als kers op de taart voor al het harde werk dat we het afgelopen jaar in UvA Talen hebben gestoken.”

Het voordeel van Drupal

Als Zwaaij één voordeel moet noemen van Drupal, dan is het de flexibiliteit van het systeem. “Binnen Synetic werken we al jarenlang met Drupal en we zien het als één van de krachtigste open source CMS’en op de markt. Het stelt ons in staat om de contentarchitectuur precies zo in te richten als nodig is. Omdat UvA Talen met Exact werkt als ERP (Enterprise Resource Planning) en we via een tussendatabase data het CMS in moeten krijgen, was die flexibiliteit essentieel voor het koppelen en mappen van alle informatie.”

Drupal: een vertrouwde omgeving

Een ander voordeel bij de keuze voor Drupal was dat UvA Talen vertrouwd was met het systeem. Zwaaij: “Men kende de gebruikersinterface al. De overstap naar een modernere set-up met Layouts en Paragraphs was daarbij een duidelijke verbetering zonder dat alles volledig nieuw voelde. Ze waren daarnaast al bekend met de release cycles, updatemomenten en de algemene terminologie zoals ‘contenttypes’, ‘nodes’, ‘fields’ en ‘paragraphs’. Als je overstapt naar een ander CMS komt daar vaak een compleet nieuwe vocabulaire bij kijken. Dat hoefden we nu niet uit te leggen, wat de adoptie van de nieuwe site aanzienlijk versnelde.”

Uitdaging

Toch verliep niet alles even eenvoudig. Wat was volgens Zwaaij het grootste struikelblok? “De grootste uitdaging was de koppeling met het ERP¬systeem en het op de juiste manier ontsluiten van die data binnen Drupal. Alle cursussen moesten bovendien zorgvuldig worden gemigreerd van de oude Drupal¬omgeving naar de nieuwe. Daarnaast kreeg de website een compleet vernieuwde stijl met ronde vormen en micro-animaties. Het was een flinke klus om dat allemaal goed en volledig toegankelijk te krijgen.”

Flexibel ingerichte contenttypes

De jury prees ‘de mooi gescheiden persoonlijke en zakelijke pagina’s om de juiste doelgroep van informatie te voorzien’. Hoe heeft Synetic Drupal hiervoor ingezet? “In het CMS kan de klant per pagina aangeven welk type het is en voor welke doelgroep deze bedoeld is”, legt Zwaaij uit. “We hebben de contenttypes zo flexibel mogelijk ingericht. Zodoende worden beide doelgroepen op hun eigen manier bediend. Op basis van de gekozen doelgroep passen de componenten automatisch hun uiterlijk aan. Het beheer blijft daardoor voor beide paginatypes gelijk, terwijl de user journey per doelgroep kan verschillen.”

Zwaaij vervolgt: “Aan de voorkant voelt het voor bezoekers alsof ze twee volledig verschillende soorten pagina’s zien, terwijl het aan de achterkant één uniforme structuur is. Dankzij deze flexibele inrichting kunnen we bovendien snel aanpassingen doorvoeren wanneer onze analyses laten zien dat de user journey of navigatie verbeterd kan worden. De klant zit dus niet vast aan stramienen of rigide contentstructuren. Op die manier kunnen we de website eenvoudig blijven doorontwikkelen.”

Wisselwerking met Drupal community

Tijdens de uitreiking van de Splash Awards roemde voorzitter Bert Boerland van Stichting Drupal Nederland de kracht van de Drupal-community. “Er is geen open source zonder community en er is geen community zonder open source,” zo zei Boerland. Hoe ziet Zwaaij de rol van de Drupal-community? “Als bedrijf zijn we breed betrokken bij de Drupal¬community. Ik zit zelf in de organisatie van de Drupal Tech Talk, we zijn sponsor van DrupalJam en we zijn aanwezig op DrupalCon. Ook in onze projecten speelt de community een belangrijke rol. Wanneer we modules gebruiken en bugs tegenkomen, dienen we patches in op Drupal.org en dragen we bij aan verbeteringen. Daarnaast beheren we als bedrijf zelf een aantal modules die we ook in dit project hebben ingezet en als open source beschikbaar hebben gemaakt.”

Samenwerking met de Drupal-community is voor Zwaaij een wisselwerking. “Als we een nieuwe feature ontwikkelen voor een klant bekijken we altijd of we die als open source kunnen delen. Dat bespreken we ook transparant met de klant. Op die manier geven we terug aan de community waar we als organisatie veel waarde uit halen.”

Verbeterde conversie en minder rompslomp 

Hoe reageerde UvA Talen na oplevering van het project? “Enorm blij en trots,” aldus Zwaaij.  “De nieuwe omgeving heeft niet alleen geleid tot hogere conversies en meer verkochte cursussen. Ook verminderde de druk op de eigen organisatie. De informatie is nu veel duidelijker, waardoor bezoekers sneller zelf vinden wat ze zoeken. Het aantal telefoontjes en benodigde handmatige acties door medewerkers is daardoor merkbaar afgenomen.”

De eerste award op nieuwe prijzenplank

De timing dat Synetic deze prijs wint, kon niet beter.  “Het heeft misschien zo moeten zijn”, lacht Zwaaij. “Twee weken geleden is de hele kantine verbouwd, inclusief nieuwe planken voor prijzen. Die kan meteen gevuld worden. Zelf vind ik de Splash Award dit jaar extra mooi, met een echte splash. Hij verdient absoluut een prominente plek op ons kantoor.”