Drupal 9 - The most beautiful CMS Ever!
Ongekende online mogelijkheden met Drupal 9!

RTL staat 24/7 aan dankzij multisite platform Drupal

Met succesvolle platforms als RTL Nieuws, RTL Z, Bright en Videoland is RTL één van de grootste mediabedrijven van Nederland. RTL zet Drupal in als CMS, ondermeer vanwege het flexibele karakter. Naar eigen zeggen, een spannende gewaarwording. Marc Schreuder, adjunct hoofdredacteur van RTL Nieuws en Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright vertellen uitgebreid over wat open source betekent voor hun organisatie.

Hoe kwam Bright bij Drupal?

ERWIN: “Bright is in 2005 opgericht als print magazine met een aanvullend weblog met dagelijks nieuws. Zowel Wordpress als Drupal waren toen al groot. Wordpress werd vooral gebruikt door kleinere spelers en bloggers en had het nog geen multi-user ondersteuning. Drupal had dit wel en we wilden een redactie met externe bloggers. Drupal is open source, wat een financieel voordeel betekende. Vooral de levendige ontwikkel-gemeenschap van geven en nemen, met gebruikers die modules ontwik- kelden die anderen ook weer konden gebruiken, was voor ons doorslaggevend. We publiceerden toen misschien maar 10 items per dag, maar je bouwt toch al gauw een database op. Ook op dat punt was Drupal beter schaalbaar.”

“Met dagelijks 1,2 miljoen bezoekers alleen al op RTL Nieuws is het cruciaal dat het systeem overeind blijft, downtime is schadelijk voor ons”

Hoe is RTL in eerste instantie bij Drupal terecht gekomen?

RTL Studio met green screenMARC: “De eerste websites van RTL gebruikte een Zweeds CMS. Dit was voor RTL Nieuws niet geschikt, want wij staan letterlijk 24/7 aan. Altijd zijn er mensen mee bezig en de wereldwijde content moet te allen tijde geproduceerd kunnen worden, de hele dag door. Wij maken ruwweg 300 publicaties per dag. Met dagelijks 1,2 miljoen bezoekers alleen al op RTL Nieuws is het cruciaal dat het systeem overeind blijft, downtime is schadelijk voor ons. Ook RTL Z, Bright en Boulevard draaien op Drupal. Op televisie zijn we al een state-of-the-art nieuwsorgani- satie en op digitaal terrein willen we dat ook zijn.

Moet je dan rekening houden met de verschillende doelgroepen? Een RTL Nieuws heeft waarschijnlijk een andere doelgroep dan RTL Z?

MARC: “Jazeker, al onze merken hebben hun eigen positionering. RTL Nieuws is een breed algemeen nieuwsmerk waarin de menselijke maat centraal staat, verhalen die raken doen het heel goed. RTL Z is een merk dat op de ondernemende Nederlan- ders is gericht, die als het ware iets willen maken van het leven en vooruit willen. Bright is echt tech, Boulevard is de enter- tainment tak, etcetera. We hebben dus een palet aan merken die complementair zijn aan elkaar maar ook wel content met elkaar delen. Wij halen binnen RTL Nieuws regel- matig content van Bright binnen, en Boule- vard content is soms ook bij RTL Nieuws terug te vinden. Zo proberen we zo veel mogelijk content voor de verschillende platforms te gebruiken. Met Drupal kan dit goed.”

Zijn de diverse RTL formats vrij in de keuze voor online toepassingen of gaat alles naar één platform toe?

MARC: “We zitten nu in een overgangssituatie met een nog relatief klein team en wat externe partijen. Het CMS dat we nu als nieuwsorganisatie en als Multi Site Platform (MSP) hebben neergezet moet ook door de rest van het bedrijf omarmd gaan worden. Dus het wordt centraal, en zo veel mogelijk titels moeten uiteindelijk op Drupal gaan werken. We hebben hier en daar nog wat “exoten”, denk aan een RTL Darts die op een extern CMS draaien, maar het kan niet anders dan dat we naar één platform gaan, met als groot voordeel dat we content kunnen uitwisselen en de functionaliteiten voor alle merken inzetbaar zijn.”

ERWIN: “Ik heb ook eigenlijk nooit serieus overwogen over te stappen naar een ander CMS. Toen we ons in 2015 aansloten bij RTL bleken zij ook met Drupal te werken, wat natuurlijk heel fijn was. Zo profiteren wij als kleiner platform van de ontwikkelingen van de grotere platforms van RTL. Ook sites als die van Voetbal Insight en RTL Late Night gaan zich aansluiten op Drupal, het gaat echt groot worden. Heel bijzonder, er zijn niet veel van deze MSP’s met maar één sys- teem.”

Wat is er voor de bezoekers van Bright verbeterd met de laatste versie?

RTL Studio met green screenERWIN: “Bij Bright zijn we recordhouder qua restyling. We hebben veel bereikt, vooral aan de voorkant. Zo is de homepage dras- tisch verbeterd. We hebben nog lang de ouderwetse chronologische volgorde aan- gehouden, dus het nieuwste bericht boven- aan. Nu is het meer magazine-achtig, met grote artikelen bovenaan. Het ene stuk is nou eenmaal belangrijker dan het andere, dat zie je het ook aan de traffic.
De volgorde en indeling van de homepage bepalen we vrijwel geheel handmatig en i s bijna niet meer chronologisch. We willen dit uiteindelijk automatiseren, dat goed gelezen artikelen bijvoorbeeld vanzelf prominent in beeld blijven. Met Drupal is zoiets ook goed mogelijk.”

“De volgorde en indeling van de homepage willen we automatiseren, met Drupal is zoiets goed mogelijk”

Kun je een voorbeeld hiervan geven?

ERWIN: “In de nieuwscyclus heb je hypes, tijdelijke topics die heel hot zijn. Die wil je samen bundelen, en dan tijdelijk op de homepage publiceren binnen wat wij noemen een “autoscalable blok”. Dit valt dan gigantisch op. We kunnen verhalen uitlich- ten, een onderwerp als dossier in beeld brengen, artikelen binnen een thema pre- senteren, noem maar op. Deels zijn die tools er al en deels kunnen we die custom maken binnen Drupal. Zo zitten we nooit vast aan een bepaald stramien en kunnen we bezoekers blijven verrassen. Als beheer- der van een website die nieuws presenteert ben je denk ik altijd op zoek naar meer con- trole en keuze wat betreft je homepage en hoe content wordt gepresenteerd.”

Hebben jullie nog toekomstplannen of wilde ideeën?

MARC: “De backlog is altijd groter dan het budget. De vraag is of je je investering terugkrijgt op nice-to-have-features. Wat wil je nou echt en hoe zit de businesscase dan in elkaar. Steeds vaker moeten we hier- bij stilstaan. Als ik ergens twee sprints aan moet besteden wil ik wel eerst weten wat bijvoorbeeld sales of marketing ermee denkt te gaan realiseren. Gaat het ons meer verkeer opleveren, dan kun je gaan calcule- ren of het de investering waard is. En bij sommige dingen ook weer niet, je website als nieuwsmerk moet gewoon altijd het beste van het beste zijn en innoveren kost nou eenmaal geld.

 

Hosting sponsored by the Drupal Cloud Hosting Service