Drupal 8 website weergegeven op een tablet
Ongekende online mogelijkheden met Drupal 8!

Drupal in de media: de online ambities van Erasmus University

Erasmus Universiteit Rotterdam, een van de grootste onderzoeksuniversiteiten van Nederland, lanceerde in 2018 een gloednieuw online platform, bestaande uit een hoofdsite met in totaal 17 subsites: 8 voor de verschillende faculteiten en 9 voor de instituten. Voorafgaand aan deze grote make-over werd gekozen voor een overstap naar Drupal 8 als content management systeem. De doelen vanuit de organisatie betroffen onder andere versterking van het merk, effectievere studentenwerving en een betere user experience. De website, inmiddels bekroond met zowel een nationale als Europese Splash Award, is nu ruim een jaar live. Nicole Groen, Product Owner bij Erasmus, vertelt ons over deze overstap en hoe de gestelde doelen behaald worden. 

*Artikel verschenen in Emerce Magazine 170, maart 2019
erasmus

Hoe zijn jullie tot de keuze voor Drupal gekomen?

“We zochten een CMS met één database, waarbij we op verschillende kanalen onze content konden plaatsen. We hadden initieel niet veel haast, tot ons oude systeem te maken kreeg met een hack en we ineens versneld een keuze moesten maken. Gelukkig hadden we wel al een shortlist. Door te kijken naar welk systeem het beste past bij onze requirements, technische infrastructuur en de skills en voorkeuren van onze developers, zijn we bij Drupal uitgekomen.” 

Wat is de rol van de website voor Erasmus? 

“De website van EUR heeft het werven van studenten en wetenschappers en het neerzetten van Erasmus Universiteit Rotterdam als merk als voornaamste doelen.” 

Hoe zetten jullie de nieuwe website in om deze doelen te behalen?

“Voor de werving van studenten wilden we de user experience zo goed en efficiënt mogelijk maken, en we zien dat dit nu goed loopt. Het verkeer is vooral kwalitatief gestegen: bezoekers blijven langer op de website en bekijken meer pagina’s. Binnen onze oude website was de informatie behoorlijk versnipperd over de verschillende subsites, die is nu gebundeld. Van de 80.000 pagina’s op de oude website zijn we naar 20.000 pagina’s gegaan, wat de customer journey heel helder maakt. Tegelijkertijd kan alle content op één plek worden beheerd, wat het weer eenvoudiger maakt voor de content managers. Ook als je zoekt via Google komt Erasmus beter naar voren en krijg je altijd dezelfde informatie. Daarnaast hebben we met Drupal ook sterk gefocust op accessibility - iets wat voor de website van een onderwijsinstelling cruciaal is.”   

Is de interne betrokkenheid ook verbeterd?

"Jazeker. Mede doordat de lijnen en aanspreekpunten vanuit de organisatie veel duidelijker zijn. Bij Marketing is er een Content & Channels team dat zich bezighoudt met de website als kanaal. Daarnaast worden de subsites van onze faculteiten nu vertegenwoordigd door kleine groepjes redacteuren, waarbij één persoon de senior is en het contact heeft met de Channel Manager. Dit werkt erg fijn omdat het zo voor iedereen heel duidelijk is. Bovendien zijn we uiteindelijk ook ons intranet in Drupal gaan ontwikkelen. Het oude intranet was behoorlijk verouderd en toen we een pilot deden met Drupal ging dit eigenlijk best vlot. Het is deels informatief met een persoonlijk dashboard met widgets, en probeert daarnaast met verhalen van medewerkers en studenten het communitygevoel te versterken.”

emerce
Artikel verschenen in Emerce 170, maart 2019