Drupal 8 website weergegeven op een tablet
Ongekende online mogelijkheden met Drupal 8!

Drupal in de media: Auping.nl - Emerce

Zo krijgt Auping de consumenten Auping blauw, vóór ze de winkel binnenstappen

Het oer-Nederlandse Auping verkoopt een duurzaam Dutch Design product dat drie weken na bestelling bij de consument wordt afgeleverd. Maar eer het zo ver is legt de consument een lange reis af waarbij de Drupal website een belangrijke bron van informatie vormt.

"We hebben modellen in het assortiment die kun je wel op een miljoen verschillende manieren samenstellen.”, zegt Tom ter Horst, Senior digital marketeer bij Auping Nederland. De Koninklijke beddenmaker produceert bedden, matrassen en boxsprings in een duurzame fabriek in Deventer en levert die naast aan dealers en hotels in Nederland, België, Duitsland en Denemarken ook aan distributeurs in andere landen.

Voor Auping is de website een belangrijk onderdeel bij het begeleiden van de consument in de route van oriëntatie tot aankoop, legt Ter Horst uit. Consumenten kunnen met de beddenconfigurator zelf modellen, kleuren en stoffen uitkiezen, hoofdborden wijzigen en zijtafeltjes selecteren of zich verdiepen in het verhaal achter de producten of het bedrijf. Daarna is het mogelijk om de dichtstbijzijnde Auping dealer te vinden. Ter Horst: “Van alle e-commerce producten is een bed bij uitstek een product waar mensen graag nog even op gaan liggen. Je wil het eigenlijk toch graag even voelen.” 

auping

Een helder idee

Volgens Ter Horst is met name de afgelopen anderhalf jaar de dynamiek van de site versneld. Door actief consumentenonderzoek te combineren met gebruikersdata lukt het steeds beter om de verschillende functies van de Auping website uit te nutten. De headless website, gebouwd in Drupal met een e-commerce module van Magento geïntegreerd, verandert wekelijks. Ter Horst: “We passen de content aan, starten begeleidende campagnes die ook in de winkels lopen en veranderen het design om beter aan te sluiten bij de behoeften van de consument.” 

De site dient daarbij verschillende doelen. Natuurlijk als versterker van het merk Auping, dat veel te vertellen heeft over de rijke geschiedenis. Maar ook om de designs te tonen en de duurzame productiemethode en de innovaties van nu toe te lichten. Ter Horst zegt dat hier ook deels de complexiteit zit: Auping is een prachtig merk met veel facetten, maar er zijn ook tal van keuzemogelijkheden. “Uiteindelijk moet de consument niet in verwarring raken maar juist een helder idee krijgen van wat hij of zij wil. We willen het liefst dat de consument een beetje Auping blauw de winkel binnenstapt.”

Veel vrijheid geven

Belangrijk voor Auping is dat de website als informatiebron de verkoper in de winkel uiteindelijk ondersteunt. Als consumenten goed geïnformeerd of geïnspireerd zijn, dan helpt dat onze dealers bij het verkoop- of adviesgesprek. Het kopen van een bed of boxspring is niet altijd eenvoudig en het helpt als een consument zich alvorens het bezoeken van een winkel verdiept heeft in de producten en het merk. Ter Horst: “Onze conversie zit uiteindelijk in het aantal consumenten dat we naar de winkels leiden. Die leads, daar sturen we op.”

Volgens Ter Horst zijn de producten in alle landen hetzelfde met uitzondering van land specifieke maatvoeringen. Er is vertrouwen dat zijn Duitse, Deense of Belgische collega’s weten hoe ze de doelgroep in hun eigen land moeten benaderen. Het CMS achter de website biedt volop mogelijkheden voor een eigen invulling. Ter Horst: “We delen natuurlijk de beelden en teksten en houden de strekking van campagnes zoveel mogelijk overeind. Verder zijn de landen zelf verantwoordelijk hoe ze de content adapteren.”

Betere beleving

De komende tijd gaat Auping verder werken aan het aansluiten van de storytelling mogelijkheden van Drupal en de e-commerce van Magento als een elkaar versterkende combinatie. Ter Horst zegt dat het een intensief proces is waarbij telkens nieuwe inzichten worden opgedaan die soms ook weer tot nieuwe uitdagingen leiden. “We zien de website als doorlopend proces. Maar het belangrijkste is dat de consument beter wordt geholpen in het vinden van het beste op zijn behoeften afgestemde Auping bed.”

 

Auping.com: Drupal versie 8

Groei aantal bezoekers: jaarlijks een significante groei

Verschillende landen: Nederland, België, Duitsland, Denemarken

Bureau: YouWe

logo emerce