Drupal 8 website weergegeven op een tablet
Ongekende online mogelijkheden met Drupal 8!

Drupal in de media: 24Kitchen.nl - Emerce Magazine

Wat eten we vandaag?

De Drupal website van 24Kitchen vormt het kloppend hart van het eetinspiratieplatform. Door zeer nauwkeurig naar gebruikersdata te kijken, is het bereik van de site het afgelopen jaar met maar liefst veertig procent gestegen. De toevoeging van een nieuw videokanaal moet nog meer bezoekers binden.

De vernieuwde website van 24Kitchen is sinds 2017 in de lucht en destijds opgetuigd in samenwerking met De Persgroep, vertelt Dorien Beckers in het kantoor van The Walt Disney Company Benelux dat het bijbehorende tv-kanaal runt. Beckers is digital product manager van de website. Haar collega Stasja Kapitonov is content strateeg voor 24Kitchen.nl. De strategische samenwerking met AD Koken & Eten bestaat uit het uitwisselen van content en expertise.

De grote uitdaging waar de website vanaf het begin voor stond, was het beter laten aansluiten van de inhoud op de behoeftes van de doelgroep en het vergroten van het bereik. De website van 24Kitchen is gebouwd op het digital experience management platform van Drupal. Dagelijks plaatsen redacteuren nieuws en recepten en vullen ze thema’s aan die passen bij het seizoen of de tijd van het jaar. Volgens Kapitonov zijn met name in het afgelopen jaar grote slagen gemaakt. “We zijn veel beter gaan kijken naar de zoekopdrachten van bezoekers en de prestaties van de artikelen.”

24kitchen

Doorlopend proces
Om de laatste ontwikkelingen bij te houden, vindt iedere drie maanden een optimalisatiesprint plaats, en iedere twee weken een growth hacking sessie. Daarbij worden bestaande functionaliteiten onder de loep genomen en verbeteringen doorgevoerd. Volgens Beckers is de laatste iteratie daar een goed voorbeeld van: “Er moest meer beleving komen. Dat hebben we opgelost met meer ruimte voor goed beeld.”

Uit alle gebruikersdata zoals het gedrag op de pagina’s, het monitoren van de social media en SEO-onderzoek rollen soms opvallende trends, aldus Kapitonov. Ze houdt nauwkeurig bij hoe lang de bezoeker bij een artikel blijft en of het artikel wordt uitgelezen. Het lezen van en toepassen van de statistieken is een doorlopend proces. Redacteuren krijgen op basis hiervan targets mee met het bereik dat ze moeten zien te genereren met hun content. 

Informatiebehoefte beter bedienen
Omgekeerd leveren de zoektermen van bezoekers ook veel input op. Bezoekers op de website hebben verschillende vertrekpunten, zo ontdekte Kapitonov: “Daarom zijn we ons ook gaan richten op heel basale vragen zoals: hoe kook ik een ei? Het blijkt dat de voorkennis van de doelgroep heel wisselend is. Die informatiebehoefte zijn we beter gaan bedienen.” 

Soms ziet Kapitonov ook wel eens dat ze iets te vroeg op een trend vooruit lopen. Zo had ze zelf vrij veel verwacht van veganisme maar dat blijkt nog niet zo aan te slaan, blijkt uit de statistieken. Toch blijven ze aandacht besteden aan het onderwerp: “We verwachten dat veganisme in de toekomst wel aan gaat slaan. Zo kunnen we de trends ook een beetje sturen.”

Hoe maak je een luxe kapsalon?
De contentstrategie heeft succes. Het afgelopen jaar groeide het bereik van 24Kitchen met maar liefst veertig procent. Momenteel zit de site op zo’n 1 miljoen unieke bezoekers per maand. Het grootste deel, ruim zeventig procent, bezoekt de site mobiel of via een tablet. De dagelijkse piekvraag vindt om 16:00 uur ’s middags plaats, als Nederland zich massaal buigt over de vraag: wat eten we vandaag?  

Een andere trend die ze waarnemen, is de toenemende aandacht voor gezondheid. Artikelen met gezonde recepten worden steeds vaker aangeklikt. Om het gespleten karakter van de Nederlander in de keuken te bewijzen wijst Kapitonov ook op een trend die zelf niet had zien aankomen: “Recepten voor de thuissnackbar zijn opvallend populair. Hoe je een luxe kapsalon maakt, bijvoorbeeld.”

Diverse platforms
Tegelijk levert de feedbackloop, onder andere door AB-testen met fotografie, verschillende koppen, intro’s en taalgebruik verrassend waardevolle informatie op over wat er qua inhoud wel en niet werkt. Toch is data niet het enige dat leidend is bij het bepalen van de dagelijkse content. Kapitonov benadrukt dat de intuïtie en creativiteit van de redacteuren minstens zo’n grote rol speelt. “We proberen graag dingen uit.”

Hoewel de site samen met de tv-zender het middelpunt vormt van de omnichannelstrategie van 24Kitchen, is deze slechts een van de vele touchpoints van 24Kitchen om de doelgroep van inspiratie, nieuws en recepten te voorzien. Er zijn ook appgroepen via WhatsApp, abri’s, de voice assistent van Google, recepten in de krant en er is contentdistributie via social media. Volgens Kapitonov is het doel om de kokende Nederlander op zo veel mogelijk verschillende momenten en diverse platforms tegemoet te komen. Vanuit de website kan de content in alle richtingen verspreid worden.

Web-only videokanaal
Binnenkort breidt de site uit met een nieuwe online serie gericht op gezinnen met moeilijk etende kinderen. Onder de titel ‘Mag ik van Tafel?’ presenteren ze samen met het AD een serie van zes afleveringen met tips en tricks hoe je moeilijke eters wél aan het eten krijgt. Beckers zegt dat ze met deze toevoeging een nieuwe weg inslaan: “Het videokanaal wordt web-only, voor ons de eerste keer. We willen meegaan met de trend dat er op steeds meer andere manieren ‘tv’ wordt gekeken.”

De kerncijfers van 24Kitchen.nl:

  • 1 miljoen unieke bezoekers per maand
  • Groei t.o.v. 2018: 40 procent
  • Contentsyndicatie met DPN titel AD & AD.nl
  • Commerciële samenwerking: Verstegen, Philips, Beemsterkaas, Campina.

 

Technische details website:

  • Gerealiseerd: 2017
  • Sprintfrequentie: Elke kwartaal een optimalisatiesprint + indien nodig tussentijdse aanpassingen. 
  • Versienummer: Drupal versie 8
  • Integraties met EPG en VMS van FOX (recepten video’s)

 

De 24Kitchen website maakt gebruik van het open source content management framework Drupal. Met de slimme zoekfunctie, geïnspireerd door de Internet Movie DataBase kunnen gebruikers razendsnel door de duizenden recepten zoeken en ontstaan er ook direct suggesties om geïnspireerd te raken. Door goed gebruik te maken van caching is de website supersnel. De website beschikt over diverse advertentiemogelijkheden waarmee 24Kitchen een divers publiek kan bereiken.

logo emerce