Drupal 8 website weergegeven op een tablet
Ongekende online mogelijkheden met Drupal 8!

Aftreden bestuurslid Taco Potze

Nadat ik vorige maand 4 jaar in het bestuur van Stichting Drupal Nederland (de SDN) heb gezeten kondig ik hierbij mijn vertrek aan uit het bestuur. Met deze post kijk ik terug op wat we hebben bereikt en geef ik mijn advies over de toekomst van de SDN. Ikzelf zal me in blijven zetten voor Drupal en onze community, met name vanuit mijn rol als Product Owner voor de Open Social distributie van GoalGorilla voor Drupal 8 die vorige week in bèta is gegaan op Drupal.org.

Leestijd: 5 min
Let op: Dit stuk bevat mijn eigen mening en niet per se die van de SDN.

Aantreden in 2012, next step voor de SDN

Toen ik in het bestuur kwam waren net de eerste founding bestuursleden vertrekkende en was het tijd voor wat nieuw bloed. De SDN richtte zich in die tijd voornamelijk op DrupalJam en ik werd aangetrokken om wat meer commerciële denkkracht in te zetten en wellicht de boel wat op te schudden. In mijn rol als penningmeester, die ik 3 jaar heb vervuld, heb ik me gericht op 3 zaken: het vergroten van onze financiële reserves, het diversificeren van onze inkomsten en het digitaliseren van onze boekhouding.

Transparantie in inkomsten en uitgaven

Dit laatste was met de overstap naar Moneybird snel gedaan, alle leden van het bestuur hebben zo inzicht in het financiële reilen en zeilen van de stichting en declaraties (die de komende jaren fors zouden groeien) konden zo goed worden bijgewerkt. Ik ben blij dat we tot de dag van vandaag met Marja Doedens als nieuwe penningmeester de Drupal community inzicht kunnen geven in de financiële situatie.

Vergroten oorlogskas SDN

De financiële situatie van de SDN is altijd gezond geweest. Maar toen ik aantrad hadden we niet heel veel vet op onze botten. Omdat de DrupalJams steeds groter werden en hiermee steeds meer geld mee gemoeid was het belangrijk meer reserves op onze rekening aan te houden. Ook met oog op uitbreiding van de activiteiten vanuit de SDN was het belangrijk meer inkomsten te krijgen. Door de introductie van een entreeprijs bij DrupalJam in Rotterdam werd het mogelijk winst te maken met evenementen. Hier zijn wel wat discussies aan vooraf gegaan, want mocht de stichting wel winst maken? En waaraan werd dat geld dan besteed? Deze discussie tussen ‘de Stichting als iets voor en door de Drupal Community die relatief weinig verdient’ en ‘een meer commerciële houding’ is altijd een gezond spanningsveld geweest binnen de SDN en is dat nog steeds. Meer daarover later.

De afgelopen jaren is er altijd strikt gestuurd om de begroting bij evenementen iets van winst te laten maken zodat we een gezonde reserve zouden opbouwen voor tijden dat dit nodig zou zijn. De omzet van DrupalJam is bijna 40 duizend euro en ik ben blij dat het ons bijna altijd is gelukt een beetje geld over te houden.

Diversificeren van de inkomsten

Het diversificeren van de inkomsten was belangrijk omdat we in het verleden ontzettend afhankelijk waren van sponsoren van één event: DrupalJam. Ondanks dat dit tot op heden nog steeds zeer goed gaat, dankzij onze geweldige business community in de Benelux, hadden we meer duurzame inkomsten nodig.

We hebben de duurzame terugkerende inkomsten gevonden door twee dingen: het Partnerprogramma en meerdere evenementen.

1. Partnerprogramma

Begin 2014 hebben we het partnerprogramma ingevoerd. Hoofdzaak was het genereren van meer duurzame inkomsten voor de SDN. Maar op dat moment werd ook de Stichting Drupal Bedrijven Nederland (SDBN) gelanceerd incl. een partnerprogramma. Ik zal niet ontkennen dat ik het splitsen van inkomsten voor de Nederlandstalige Drupal community als bedreiging zag voor de slagkracht. Ik ben dan ook blij dat de SDN en SDBN later samen door zijn gegaan.

2. Meerdere evenementen

Ik ben ongelooflijk trots op iedereen die heeft bijgedragen aan de landelijke evenementen die georganiseerd zijn door de SDN. Het kost veel tijd, energie en af en toe ook zorgen om een goed evenement neer te zetten. Het bestuur doet dit nog steeds allemaal vrijwillig naast hun drukke professionele carrière. We kunnen dit dan ook niet zonder vrijwiligers en hun keiharde inzet. Ik wil iedereen bedanken die zich hier de afgelopen jaren voor heeft ingezet en iedereen die dit nog niet heeft gedaan vragen dit alsnog te doen. Zonder hulp kunnen we geen events neerzetten als: DrupalJam, Drupal Training Day, Splash Awards, Drupal X launch parties, DrupalCon social events, Drupal.nl Sprints, SDN bedank / input avonden etc.

Dankzij de evenementen en inkomsten van sponsoren en overige zaken als inschrijvingen staat de stichting er goed voor en kunnen we af en toe verlies draaien op een evenement, zoals de Splash Awards dit jaar waarin we onvoldoende deelname- en sponsorgeld wierven om de kosten te dekken.

De toekomst van de SDN, verdere professionalisering is nodig

Al met al ben ik blij dat ik een rol hebben kunnen spelen om de SDN sterker, groter en actiever dan ooit te maken. Maar hier zit ook een gevaar in. Bij de feedback op evenementen merk ik dat bezoekers en sponsoren een steeds groeiende verwachting hebben. De evenementen zijn inmiddels in de grootte van duizenden of tienduizenden euro’s (in het geval van DrupalJam). De tijd van een krat bier met pizza’s is echt voorbij. Dit terwijl de structuur van de SDN, een bestuur bestaande uit vrijwilligers die dit naast drukke functies zonder vergoeding doen, niet is veranderd. Ik ben van mening dat het terecht is dat de stakeholders (developers, sponsoren, klanten van Drupal agencies etc.) om een hogere kwaliteit vragen bij evenementen, het partnerprograma en de verspreiding van Drupal als merknaam in het algemeen. Hier vallen nog grote slagen te maken. Aan de andere kant is het niet fair om te verwachten van het bestuur (en projectleden) dit geheel vrijwillig en zonder betaalde professionele ondersteuning te doen.

Mijn voorstel is dan ook om de bijdragen vanuit de Drupal community aan de stichting te verhogen om zo een meer professionele organisatie neer te zetten, bijv. met vaste (part-time) medewerkers om te helpen bij de vele events die georganiseerd moeten worden en de communicatie met alle stakeholders van Drupal.

(Inter-)nationale Drupal organisaties en de Drupal Association kijken naar wat we allemaal neerzetten. We zijn intussen een voorbeeld in de wereld en we kunnen hier trots op zijn. Maar deze groei heeft ook een keerzijde op de SDN organisatie die we moeten onderkennen. Een aantal schouders dragen nu heel veel werk. Als we deze op korte termijn niet verder ondersteunen is een terugval van het niveau waarop we nu werken onvermijdelijk.

Hoe denk jij hierover?

Ik ben erg benieuwd. Discussieer in ons Slack kanaal of op Twitter gerust mee met #SDNtoekomst en we zien elkaar hopelijk op een van de velen Drupal evenementen!

 

Ter afsluiting wil ik graag al mijn mede-bestuursleden bedanken voor een geweldige leuke en leerzame ervaring de afgelopen jaren. Ik weet dat ik af en toe de boel flink opschut en dat dit niet altijd subtiel gaat. Desondanks hebben we meningsverschillen altijd goed uitgesproken, bijgelegd en zijn we met alle schouders eronder doorgegaan om de Drupal community sterker en beter te maken. Ik wens jullie en de nieuwe bestuursleden heel veel succes en ik zal me blijven inzetten voor de geweldige Drupal community die we met z'n allen hebben.

Taco Potze
SDN bestuurslid 2012 - 2016
Co-Founder @GoalGorilla
Co-Founder @OpenSocialHQ

PS: De Stichting Drupal Nederland zoekt dus nieuwe bestuursleden (aanrader!)

Een aantal highlights van mijn bestuursjaren

Hosting sponsored by the Drupal Cloud Hosting Service